» Czym jest Monastyr? » Wywiady » Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 2

Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 2


wersja do druku

Rozmowy o Nordii - część 2

Redakcja: Sławomir 'Zuhar' Wrzesień

Maciej 'Albert' Kaska: Co w takim razie znajdziemy w Nordii? Co będzie zawierał dodatek opisujący państwo?

Ignacy Trzewiczek: Dodatek składa się z trzech fundamentalnych części, roboczo na razie zatytułowanych Bohater, Ziemie oraz Tajemnice. W pierwszej z części znajdą się reguły dotyczące tworzenia postaci Nordyjczyka, w drugiej opis terytoriów Nordii, w trzeciej wszystkie ciekawostki i problematyczne zagadnienia, takie jak kultura, religia, magia i inne.

W części poświęconej Nordyjczykowi, gracze otrzymują... zresztą fragmencik, wprost z pliku:

"Członkowie ośmiu wielkich rodów książęcych rzadko opuszczają granice Nordii. Uwikłani w politykę, spętani dziesiątkami zależności, a co najważniejsze, w trudny do opisania sposób związani z Milczącymi Górami, decydują się na opuszczenie ojczystej ziemi tylko w szczególnych wypadkach. Związani z Nordem starożytną przepowiednią Gorgesowie, od wieków strzegący tajemnic Milczących Gór Tellerowie, czy chroniący granic Nordu Ksenesowie całe swe życie poświęcają Nordii. Rzadko spotkasz ich wędrujących bezdrożami Dominium, wykonujących sekretne misje czy zlecenia. Ci, których poznało Dominium to Nordyjczycy z poślednich rodzin szlacheckich, wygnańcy, ludzie, których Milczące Góry odrzuciły i pozbawiły swej opieki. Obcy, czasem wręcz przerażający dla mieszkańców innych państw Sojuszu, lecz przecież nie noszący w sobie tej najczystszej Nordyjskiej krwi, nie obłożeni przekleństwem, nie obcujący na co dzień z najdawniejszymi sekretami i magią. Gdyby Dominium mogło poznać całą prawdę o Nordii, gdyby mogło poznać Nordyjczyków wywodzących się z książęcych rodów, trudno by było wstrzymać wojnę.

Nordów bowiem trudno nazwać ludźmi.

Przedstawiciele ośmiu rodów książęcych są w prostej linii potomkami Czarnych Rodian i jest im dziś tyleż daleko do Rodian, co do ludzi. Skupiają cechy obu tych ras, stanowią niezwykłą mieszankę, równie często przywodzącą na myśl człowieka, co i elfa. Nordyjczycy kryją się więc pośród tajemnic Milczących Gór, na zewnątrz pokazując najłagodniejsze ze swych oblicz. Cóż, skoro to najłagodniejsze, wciąż przeraża i niepokoi Dominium...""


Jak widać więc, gracze będą mogli odgrywać członków rodów książęcych, a wraz z tym czeka na nich kilka niezwykłych niespodzianek (jak na przykład Przekleństwa).

W części poświęconej Terenom Nordii, opisujemy - oczywiście - ziemie Nordii, które dzielą się na kilka dużych regionów, czyli podbitą Bardanię, Elnar, Nordię Wewnętrzną oraz wyspę Shamble. Dla graczy i Mistrzów Gry powinna to być arcyciekawa lektura, pełna opisów miast, wiosek, ciekawych postaci i ogólnego klimatu krainy.

No i w końcu trzecia część, szczególnie interesująca wszystkich hardcorowców, czyli wiele stron opisów poświęconych religii, kultom, organizacjom, gildiom, magii i wszelkim największym tajemnicom Nordii.

MK: A co z nowymi profesjami, biegłościami, majątkami, itd.?
IT: Tak, to oczywiście pierwsza część dodatku, czyli Bohater. Myślę, że gracze będą w siódmym niebie, bo z jednej strony dostają masę fajnego materiału, z drugiej strony jest to bardzo subtelnie i klimatycznie wprowadzone - jak mówiłem, gracze wcielają się w przedstawicieli rodów książęcych. Ma to swoje plusy, ale też masę ograniczeń i wad. Myślę, że fanom Nordyjczyków przypadnie to do gustu.

Mówiąc w skrócie, będą i nowe cechy i nowe profesje i majętności, wszystko co powinno być podane jednak bardzo klimatycznie, nie burząc równowagi gry.

MK: Czy zamierzacie ujawniać wszystkie tajemnice Nordii, czy zostawiacie coś na później?
IT: W chwili obecnej jesteśmy już na etapie wycinania materiału i decydowania co wejdzie do dodatku, a co będzie musiało poczekać. Po prostu nie sposób opisać wszystkiego, o czym chcielibyśmy powiedzieć. Kilka dni temu podjęliśmy decyzję, że część szczegółowych informacji o magii nie zmieści się już w tym dodatku i pojawi się w przyszłości w dodatku w całości poświeconym magii. Wiem, że wraz z upływem dni będzie przybywało materiałów, które będą musiały zaczekać na publikację.
Natomiast teraz ukażą się wszystkie najważniejsze, najbardziej interesujące fanów Monastyru sprawy. Nie należy się martwić, przeczytacie o wszystkich głównych tajemnicach Nordii.

MK: Jaką Nordię zobaczymy w dodatku - tajemniczą krainę oczami mieszkańca Dominum, czy mały świat przeklętych ludzi i spojrzenie samych Nordyjczyków?
IT: Zobaczycie Nordię okrutną, kpiącą z karianizmu, Nordię taką jaką jest naprawdę. Zrywamy utkaną przez Cynazyjczyków i Kartinę zasłonę, która czyni z Nordyjczyków dobrych karian i pokazujemy ich wszelkie grzechy. To, jak wysługują się deviria, to jak okrutnie traktują Bardańczyków, to, z jaką lubością studiują antyczne zapisy Czarnych Rodian i próbują wcielić ich nauki w życie.

O ile w podstawce pokazaliśmy, że Nordia to kraina tajemnicy, teraz, za pomocą dodatku, pokazujemy dlaczego w tej tajemnicy Nordia trwa i co ukrywa przed Dominium. Myślę, że dla wielu graczy niektóre fragmenty będą - niemal - wstrząsające.

MK: Zawsze wyobrażałem sobie Nordię jako krainę trochę baśniową, gdzie ludzie byli smutni, ale szlachetni i mądrzy, ich winą było jedynie to, że ich przodkowie zawinili. Widzę, że dodatek całkowicie zburzy moje wyobrażenie.
IT: Najwyraźniej. Nordia to nie jest kraj smutnych panów i pań wyglądających przez okno i z rozrzewnieniem szepczących pod nosem: "Jedyny, dlaczego? Dlaczego ja?"

To banda cwaniaków, żyjąca wbrew regułom Dominium i robiąca wszystko, by utrzymać to w tajemnicy. Po tych kilku miesiącach prac nad Nordią, wyraz szlachetny byłby ostatnim, jakiego bym użył względem tego narodu.

MK: Na ile nationbook monstyrowy przypomina te neuroshimowe? Podobieństwa? Różnice?
IT: Wydaje mi się, że to zupełnie inne dodatki - choć temat podobny, sposób realizacji wybraliśmy inny, tak, jak inne są nasze gry. Nordia jest bardziej plastycznym dodatkiem, skupia się na ludziach, ich przekonaniach, zwyczajach, zawiera refleksje narratora nad Dominium, czy pewnymi, opisywanymi akurat sprawami. NS jest szybka, dynamiczna, tam wszystko jest bam, bam, jak z karabinu, lokacja za lokacją, "enpis" za "enpisem", zalew obrazków.

Tu tych obrazków mniej. Wyjaśniamy jak myślą Nordyjczycy, jakie mają motywacje, mówimy o ich tradycji i kulturze. Są i lokacje, są i niezwykłe ruiny, i ciekawe miasta, i uroczyska i Katedry, całość jednak jest znacznie spokojniejsza... Trudno to opisać. Są jednak inne.

MK: Dodatek napisany jest w duchu eksponowania różnic między Nordią i Dominum, czy wręcz przeciwnie?
IT: Tak, pokazujemy prawdziwą Nordię, mówimy o Kulcie Czarnych Rodian, o deviria więzionych przez bogaczy, o horrorze nordyjskch kopalń i przekleństwach, które dosięgły arcyksiążąt. Pokazujemy wyraźnie, że to, iż Nordia jest częścią Dominium to wielki błąd Kartiny.

MK: Czym postanowiliście zaskoczyć fanów?
IT: To trudne pytanie. Jak wcześniej wspominałem, w żadnym miejscu dodatek nie jest sprzeczny z podstawką, a jedynie jej rozwinięciem. Osoby, które mocno wczytały się w podstawkę, nie powinny być więc zaskoczone, z drugiej strony - każdy z fanów na pewno przeoczył jakieś niuanse związane z Nordią i na pewno znajdzie momenty, które będą dla niego nowością, choć po głębszej analizie podstawki, są rzeczą oczywistą.

Przykładem niech będzie - wspominana przeze mnie podczas prelekcji o Nordii - sprawa z duszami. Jak wiadomo, w świecie Monastyru jest reinkarnacja. Po śmierci dusza osoby wędruje albo do Jedynego (zbawienie), albo wraca na ziemię, by w nowym ciele ubiegać się o zbawienie, albo - jeśli był to grzesznik - trafia do Kusiciela i zamieniana jest w elfa, demona czy co tam zechce uczynić Kusiciel. W przypadku Nordii, dusza ma tylko dwa wyjścia - albo reinkarnacja, albo Kusiciel... Z tego powodu, w Nordii nie występują tradycyjne modlitwy o zbawienie, a takie, w których ludzie modlą się o możliwość odrodzenia na ziemi.

Oczywiste, prawda? No, ale dla mnie było to małe zaskoczenie, gdy opowiedział mi o tym Michał.

A to dopiero początek zaskoczeń, uwieńczonych sporym szokiem, w temacie nordyjska dusza, jakie czekają w dodatku...

MK: Mówisz o reinkarnacji nordyjskich dusz. Jak przebiega ten proces? Czy jest to jakiś zamknięty obieg, czy nordyjskie dusze mogą się mieszać z innymi?
IT: Nie, nie mogą. Nordyjska dusza może po śmierci albo trafić ponownie do Nordii, albo zostaje porwana przez Kusiciela. Nie ma dla niej żadnej innej drogi.

MK: Jakiś zabawny szczegół dotyczący powstawania dodatku?
IT: Sorry, ale pisanie dodatku to wbrew pozorom żmudna robota. Zero anegdot. Poważnie.

MK: Czy planujecie już w tej chwili napisanie kolejnego nationbooka?
IT: Nie, po Nordii ukaże się kilka różnorodnych dodatków, takich jak Podręcznik gracza, Sojusznicy, Saxendorf, czy Podręcznik szermierki. Szczegóły będziemy konsultowali z fanami za pośrednictwem różnych ankiet i sondaży.

MK: Dziękuję za wywiad
IT: Dziękuję.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


18

Użytkownik niezarejestrowany
    Kurcze, nie rozumiem tego
Ocena:
0
W pierwszym wywiadzie tak mało treści, w drugim za dużo. Trzeba było zdecydowanie puścić wywiad jako całość. :)
16-08-2006 22:12
Gruszczy
   
Ocena:
0
Czy dodatek bedzie pisany tak, jak podrecznik glowny - to jest czy wieksza jego czesc to opis charakteru, architektury i krajobrazy? Czy mozna oczekiwac masy pomyslow na scenariusze i lokacje?
16-08-2006 22:43
lamberciak
   
Ocena:
0
True, true, ale mógłbyś już tak nie zrzędzić, Encu. ;)
16-08-2006 23:22
18

Użytkownik niezarejestrowany
    lambert
Ocena:
0
Przecież nie zrzędzę. Chwalę ogólnie wywiad za treściwość - żałuję tylko, że nie poszedł jako całość, bo pewnie by nie było tamtego flejma. :)
16-08-2006 23:30
~zatapatik

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
heh nareszcie treściwa, pozbawiona niepotrzebnych kontrowersji zapowiedz :) ślinka cieknie jeszcze obficiej, jednak nurtuje mnie jedna wątpliwość: mam nadzieje że będe mógł poczytać o zwykłym życiu nordyjczyków - nie tylko wysokiej szlachty, lecz jej miejskich i wiejskich obywateli. Tak by wizyta we wiosce gdzieś w milczących górach różniła się od wizyty w agarii bądz kordzie.

Mam jeszcze pytanie odnośnie ilustratorów dodatku: kiedy będziemy mogli poznać ich nazwiska? Mam nadzieje że Morano nadal działa w zespole :) i prosze gorąco o jakieś małe przykładowe ilustracje.

dzieki za miły materiał i powodzenia!
17-08-2006 13:34
Furiath
    Pytanie
Ocena:
0
z I części wywiadu:

"Aha - co mnie niepokoi - czy jako że opisujecie Nordię i w rozdziale Bohater będa dodatkowe zasady dla Nordyjczyków, czy nie spowoduje to pewnego zjawiska, która zauwaza się w bitewniakach i karciankach mianowicie: kolejna armia jest lepsza od poprzedniej. Czy opisując Nordię nie okaże się nagle, że Nordyjczykiem jest superwypas być, bo dodatkowe zasady dają mu przewagę nad pozostałymi nacjami?"

~trzewik odpowiedzi 24-07-2006 22:21
Na pytania odpowiem w wywiadzie.
---
W wywiadzie znalzłem tylko jeden moty, który na siłe moge uznac za odpowiedź:

trzewik: "Mówiąc w skrócie, będą i nowe cechy i nowe profesje i majętności, wszystko co powinno być podane jednak bardzo klimatycznie, nie burząc równowagi gry.

Pozwolę zatem powtórzyć pytanie, by usłyszeć koncepcję autorów w tej sprawie.
17-08-2006 15:20
~trzewik

Użytkownik niezarejestrowany
    odpowiedzi
Ocena:
0
Niestety, Albert zrobił tak jak sie umawialiśmy, ale tego nikomu nie ujawnił :)

Plan jest taki, ze wywiad sklada sie z I czesci, z II czesci i III czesci, ktora to III czesc miala powstac z pytan fanow.

Tylko, ze nikt tego fanom nie powiedzial :)

Tak wiec, na wszystkie pytania, jakie sie pojawily i pojawią w najblizszych dniach odpowiem w III czesci wywiadu. Zachecam do pytan.
17-08-2006 15:26
18

Użytkownik niezarejestrowany
    O, świetna sprawa :)
Ocena:
0
Moje pytania:

1. Co "Nordia" miałaby do zaoferowania komuś, kto szuka fabularnych pomysłów, zahaczek, itp. elementów do wprowadzenia we własny świat? Chodzi mi o pomysły niewymagające zastosowania charakterystycznych elementów Monastyru (np. monoteizmu w monastyrowym wydaniu).

2. Czy "tajemnice", które są ujawniane w dodatku to informacje tak pewne, że MG powinien je uwzględnić w swoich kampaniach (ponieważ zignorowanie ich może doprowadzić np. do powstania problemów z wykorzystaniem innych dodatków), czy też raczej luźne propozycje?
17-08-2006 15:33
~Ziobr

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
czy będzie podział na to co mogą czytać gracze, a co jest dostępne tylko dla MG (żeby mógł na podstawie tego wymyślić scenariusz) ? Przecież BG nie mogą być wszechwiedzący dzięki wiedzy graczy.
17-08-2006 17:37
Gruszczy
   
Ocena:
0
Czy w dodatku beda opisane technologiczne aspekty nordii? Czy bedzie to ujete w koncu jakos mechanicznie (nordyjskie rapiery, nordyjskie muszkiety) itp.? Czy bedzie cokolwiek o ich magii naturalnej, czy o tym bedzie traktowac osobny dodatek?
17-08-2006 19:31
~PeBlatki

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A ja mam pytanie przyziemne:
- jaka okładka : twarda / mięka;
jaka cena;
jaki nakład;

Przemek
17-08-2006 22:51
Eldred
    SC a HC
Ocena:
0
Jak wiemy Nordia ukaże się w dwóch wersjach. Miękko i twardo okładkowej.
1) Czy oprócz ceny i jakości wydania obie wersje będą się jeszcze czymś różniły?
2) Jaki będzie nakład SC i HC?
17-08-2006 22:55
~zatapatik

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
mi sie marzy wydanie full colour. Czy spełnicie moje marzenia? :)
17-08-2006 23:24
Albert
    Protest;)
Ocena:
0
Pozwolę sobie zaprotestować;) O możliwości zadawania pytań informowałem, tylko w szale flejmowania nikt tego nie zauważył:) Oto dowód:

"Jeśli chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej nie wahajcie się pisać. Od dziś możecie brać udział w wywiadzie z twórcami Nordii. Swoje pytania kierujcie na ten adres emailowy".

Pochodzi z pierwszego newsa o Nordii.
Wyjaśniam dopiero teraz, ponieważ nie miałem netu.
20-08-2006 10:42
~Tinu

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mam pytanie dotyczące okładki. Czy będzie to kobieta z piórem w dekolcie z reklamy w GP#18? Strasznie mi się podoba ten obrazek. Czy zamierzacie ujawnić jakieś ilustracje w internecie (np. oficjałka Mona)?
21-08-2006 19:56
Albert
    Tinu
Ocena:
0
Ilustracje będą na naszej stronie. Kiedy- na razie nie umiem powiedzieć, pewnie po Polconie/Flambergu.
21-08-2006 20:01
~Nuriel

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Portal nr. 16 „Neuroshima RPG” – „...Kilkadziesiąt archetypów postaci i kilkadziesiąt opisanych miejsc z których mogą wywodzić się bohaterowie...”

Neuroshima 1.0 – raptem 11 miejsc Pochodzenia i 26 profesji

Wywiadu z Trzewikiem część druga – „...nowe cechy i nowe profesje i majętności...”

Prosiłbym o podanie dokładnej listy wszelkiego stuffu jaki znajdzie się w pierwszej części nationbooka. Bez nadmiernego opisywania. Ile nowych profesji i je wymienić. Ile nowych cech i je wymienić. Ile nowych majętności ... i tak dalej, i tak dalej. Po prostu szczegółowy spis treści pierwszej części Nordii.
22-08-2006 12:01
~Scott

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
To może ja dla przestrogi powiem, aby Wydawnictwo nie zapomniało posłać do druku dwóch okładek. Mam na myśli Neuroshimę 1.5, gdzie w obu wersjach (tej "twardej" i tej "miękkiej") była podana ta sama cena.
26-08-2006 12:15
oddtail
    Pytanie
Ocena:
0
Mam dość przewrotne pytanie...

Czy w Nordii będzie jakaś zahaczka dla MG (i graczy) lubujących się w mhhhhoku nieco mniej niż stereotypowy fan Monastyru? Innymi słowy, czy mniej mroczne aspekty życia w Nordii też będą dostępne?

Bo z tego, co już przeczytałem na temat Nordii, wszystko wydaje się bardzo ciekawe, ale odnoszę wrażenie, że po przeczytaniu dodatku zabronię graczom grać postaciami Nordyjczyków, rezerwując je tylko dla NPCów (i to pewnie tylko NPCów - czarnych charakterów). A szkoda by mi było =/.

Ujmując jeszcze inaczej: odnoszę wrażenie, że Nordia będzie tak mroczna, że dla niektórych MG (takich jak ja) niegrywalna. Czy jest dla takich MG jakaś furtka boczna?

Naturalnie, mógłbym prowadzić "niekanonicznie", ale to też mi się średnio uśmiecha.
26-08-2006 13:09
~scorpin

Użytkownik niezarejestrowany
    re: oddtail
Ocena:
0
"Ujmując jeszcze inaczej: odnoszę wrażenie, że Nordia będzie tak mroczna, że dla niektórych MG (takich jak ja) niegrywalna. Czy jest dla takich MG jakaś furtka boczna?

Naturalnie, mógłbym prowadzić "niekanonicznie", ale to też mi się średnio uśmiecha."

Ci lepsi , to Ci odrzuceni przez góry ;)..gdzieś było to w wywiadzie napisane...
15-09-2006 23:13

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.