Systematycznie dodawane możliwości uczyniły z tego programu bardzo przydatne narzędzie, służące do przechowywania informacji o postaci w formie elektronicznej, jak i wspomagające proces jej tworzenia. Karta przechowywana jest w formacie HTML, dzięki czemu łatwo można opublikować jej zawartość na stronie WWW, a do wizualizacji wystarczy dowolna nowoczesna przeglądarka internetowa.
Edycja zawartości karty odbywa się poprzez uzupełnianie dostępnych pól. W większości wypadków nie jest konieczna, nawet podstawowa, wiedza o formatowaniu tekstu w HTML-u. Wszystkie tagi (np. tag "br", odpowiedzialny za przejście do kolejnej linii) wstawiane są po dokonaniu wyboru z odpowiedniego menu. Istnieje także możliwość dołączania własnych grafik (na stronie internetowej programu mamy możliwość ściągnięcia biblioteki portretów dla naszych postaci). Program wspiera nas także w procesie tworzenia bohatera, oferując możliwość wylosowania cech, oraz podstawowych obliczeń, takich jak akcje szermiercze, czy umiejętności. Na tym etapie zaawansowania prac nad programem, nie uwzględniany jest wpływ na przykład niektórych cech specjalnych (Cynazyjski Umysł), co jednak nie umniejsza jego przydatności.
Warto podkreślić estetykę samego programu, jak i tworzonych przez niego kart bohaterów. Te ostatnie dostępne są w kilku niezależnych formatach. O ile dane przechowywane są w postaci plików HTML, o tyle można dokonać ich konwersji do formatów RTF, PS (postscript) i PDF. W tym ostatnim przypadku konieczne jest ściągnięcie i zainstalowanie dodatkowego, darmowego oprogramowania: GhostScript w wersji przynajmniej 8.53 (przydatny będzie także GhostView 4.8). MKP korzysta z niego po zainstalowaniu w domyślnej ścieżce. Niestety, jak się okazuje, nie zawsze. Po zainstalowaniu GhostScripta w wersji 8.54 i próbie automatycznej konwersji karty do formatu PDF, program uraczył mnie informacją, że nie mam zainstalowanego potrzebnego oprogramowania lub jest ono zainstalowane w położeniu innym niż domyślne. I tu minus dla autorów - program nie podał mi, gdzie owe oprogramowanie powinno być zainstalowane, co uniemożliwiło mi usunięcie usterki. Na szczęście kartę zapisaną w formacie PS można w każdej chwili skonwertować do PDF przy użyciu GhostScripta, z pominięciem MKP. Wszystkie wersje otrzymywanej karty postaci są bardzo czytelne i estetyczne.
Użytkowanie programu jest intuicyjne. Nikt, kto przeczytał rozdział o tworzeniu postaci w podręczniku Monastyru, nie powinien mieć z tym żadnych kłopotów. Mimo to we znaki daje się brak instrukcji. W związku z ciągłym rozwojem programu istotne stają się dla użytkownika informacje, jakie reguły zostały już implementowane, a jakie pominięte. Na szczęście w tym względzie pomocna okazuje się lista zmian wprowadzanych od pierwszej wersji, dostępna na stronie programu.
Choć autorzy nie określają wymagań systemowych dla programu, to konieczne jest powiedzenie kilku słów na ten temat. Program działa pod kontrolą systemów z rodziny Windows. Bez zarzutu sprawował się zarówno na Windows 98 SE, jak i Windows XP. Z powodzeniem używałem go na sprzęcie klasy 200MMX z 64 MB pamięci RAM, nie obserwując wyraźnego spowolnienia jego pracy.
Najlepszą rekomendacją dla programu Monastyr Karta Postaci jest jego użycie przez Wydawnictwo Portal do stworzenia Bohaterów Niezależnych w najnowszym dodatku do Monastyru, przygodzie Gambit Złotego Króla. Na mnie osobiście program zrobił ogromne wrażenie. Łączy w sobie funkcjonalność, z rzadką jak na tego typu oprogramowanie, wysoką estetyką. Mogę go z czystym sumieniem polecić wszystkim, którzy chcą sobie ułatwić tworzenie postaci do Monastyru.
Monastyr Karta Postaci - oficjalna strona programu.