» Biblioteka Jedynego » Księgi Walki » Szabla w Monastyrze

Szabla w Monastyrze


wersja do druku

Czyli pogańska broń w rekach Bożych Wojowników


- Przeklęty pomiot Valdoru, a także błądzący Poganie, posługują się bronią zwaną szablą. Jest to broń o ostrzu zakrzywionym, jednosiecznym, przystosowana głównie do walki z końskiego grzbietu. – grzmiał głos Agaryjskiego kawalera Mantusa de Hroks – Mylisz się jednak synu, uważając, że pieszo broń ta, jak miecz, do kunsztownych zasłon, i wyrachowanych ataków się nie nadaje. – Tu de Hroks zamilkł na chwilę, a młodzian nie śmiał przerywać, gdy w oku ojca odbijał się blask bitew z Valdorem. – widziałem na me jedyne oko, jak wprawni w rapierze, zacni kawalerowie brali po łbie od Pogańskich watażków, i to nie konno, lecz podczas pojedynku. Pamiętaj o jednym szczególnie – i znów grobowa cisza. – jeśli zobaczysz elfa, z szablą, to pal do niego z pistoletu, wystrzegaj się zaś z nim kontaktu z bliska...gdyż ten pomiot Kusiciela, to wprawny w szabli przeciwnik, który szablą tą wyprawia cuda.
Znów zapadła cisza, lecz już nie głos de Hroksa ją przerwał, a brzdęk stali uderzającej o stal. Ojciec uczył syna jak rapierem bronić się przed Pogańskim orężem. Przekazywał wszystko, czego się nauczył sam, będąc przez trzy lata w Valdorskiej niewoli. Czasu miał mało syn, bowiem za cztery miesiące, rusza służyć na Pogranicze...

Wstęp

Szabla. Valdorska broń, używana przez jeźdźców z przeklętych krain, a także dzikie hordy pieszych wojowników. Jest wykorzystywana także przez najniebezpieczniejszych wojowników z krain Ciemności. Ci wojownicy nauczyli się nią władać z wprawą większą niż Agaryjczycy rapierem. Stali się niebezpiecznymi szermierzami, dorównującym fechmistrzom Dominium. Szabla jako broń szermiercza w Monastyrze, czemu nie? Jeżeli ktoś prowadzi przygodę na Pograniczu, gdzie kontakt z Valdorem jest możliwy, a nawet wskazany, to może zechcieć, postawić przed graczami, przeciwnika bardziej wymagającego. Który również potrafi dobrze fechtować, a nie rąbać bronią bitewną. Przecież również gracz, który chciałby posługiwać się tą bronią, może wybrać umiejętność dodatkową szabla. Myślę, że szabla da się wykonać więcej akcji niż te, które, oferuje broń bitewna. A to moja propozycja.

Zasady dotyczące szabli:

Szablą można parować broń lekką, a także miecze jednoręczne, czy ataki włócznią, pozostałe ciężkie bronie, szablą sparowane być nie mogą. Przez parowanie rozumiem tutaj, zasłonę I i II, oraz próby ripostowania. Szablą, jako bronią kawaleryjską można wykonywać wszystkie akcje szermiercze w walce konnej, lecz z PT 2 dla akcji: finta, zbicie, ciecie pozorne, riposta, wyprzedzenie.

Punkty na akcje szermiercze: 3 x umiejętność dodatkowa szabla

Akcje szermiercze – większość to odpowiedniki akcji, dostępnych dla rapiera, dlatego przy większości piszę, że działa jak przy rapierze. Oznacza to oczywiście, że wszystkie zasady dotyczące tej akcji znajdziecie, przy opisie odpowiedników w podręczniku.

Akcje szermiercze w ataku:

Cięcie zwykłe – jest to niezbyt silne uderzenie wyprowadzone z nadgarstka, lub łokcia. Wartość tej akcji można zastosować również do pchnięcia. Cios zadawany jest na korpus lub kończyny i zadaje lekka ranę. Reguła: połowa fechtunku – 5.

Cięcie z zamachu – jest to mocniejszy atak niż cięcie zwykłe, zadane z ramienia. Zdaje ranę ciężką, i można nim trafić w korpus, lub kończyny. Reguła: fechtunek – 14.

Ponowienie – działa dokładnie tak jak przy rapierze, z tym, że zadaje ranę lekką, są to błyskawiczne cięcia, jeden za drugim. Reguła: połowa fechtunku – 8.

Finta – działa jak pchnięcie ze zwodem w rapierze, zadaje ranę ciężką. Reguła: fechtunek – 16.

Zbicie – działa jak zbicie w rapierze. Reguła: 1/3 fechtunku – 2.

Ciecie pozorne – odpowiednik pchnięcia pozornego. Reguła: fechtunek – 8.

Akcje w obronie:

Zasłona I i II - Reguła i zasady jak w rapierze.

Riposta – działa jak riposta w rapierze, zadaje ranę ciężką. Reguła: ½ fechtunku – 4.

Wyprzedzenie – działa jak wyprzedzenie w rapierze, zadaje ranę ciężką. Reguła: fechtunek – 19.

Biegłości:

Szablą można wykonać następujące biegłości wymienione w podręczniku: błyskawiczny atak, cięcie za plecy, cios głową, dynamiczne wejście, najsłabsze ogniwo, obrót, oburęczność, przede wszystkim obrona, przetrzymanie, szaleńczy atak, upokorzenie, walka w przewadze, wiązanie, wytrącenie broni. A także:

Sztuka krzyżowa, atak szablą
Barbarzyńca z Valdoru, zasypywał gradem ciosów obronę kawalera de Fritker. Z pozoru bezmyślna rąbanina, okazała się przemyślaną taktyką. Gdy ręka de Fritkera, przyzwyczaiła się do wciąż powtarzanych cięć, barbarzyńca zmienił nagle kierunek uderzenia, i rozpłatał gardło przeciwnika. De Fritker, padł na kolana, próbując dłońmi powstrzymać tryskającą krew.
Posiadacz sztuki krzyżowej, gdy używa ponowienia, otrzymuje o 1 PP więcej niż to wynika z reguł ponowienia. Ponadto ponowienie zadaje ranę ciężką.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Bleddyn
    Alors...
Ocena:
0
Wstawki fabularne bardzo dobre, przyjemnie się czyta.
Reszta nie trafia w moje gusta i zrobiłbym to inaczej.
1)Owszem szabla to broń kawaleryjska (jak pałasz). Jednak moim zdaniem dobrze, że walka konna pozwala tylko na podstawowe akcje. W tym przypadku jeśli już koniecznie chcesz to dać to myślę, że trzeba by wymagać biegłości Doświadczony Jeździec. Walka konna nie wyglada bowiem tak jak to pokazano w Potopie (Kmicic vs Bogusław).
2) Punkty x2 powinny wystarczeć.
3) Zabrakło akcji Odbicie aby mozna parować ciosy zamachowe.
4)Proponuję oprzeć akcje szermiercze na regule z broni bitewnej, czyli o 2 gorsze od rapieru. Zrestą podobnie u mnie działa rapier agaryjski - manewry rapieru, ale PT+2.
5) Manewry finta, czy riposta itp. powinny zadawać ranę lekką. PP i 20 na kostce powinno wystarczyć do podwyższenia poziomów ran.
6) Sztuka krzyżowa - IMO 1PP lub 2PP dodatkowo powinno wystarczyć.

To tyle uwag na gorąco.

Salut.
30-11-2004 16:07
~Grzywa

Użytkownik niezarejestrowany
    Dobre!
Ocena:
0
Podoba mi się artykuł. Dodałbym jeszcze do biegłości ten trik Bohuna z "Ogniem i Mieczem" tylko nie bardzo wiem jak to nazwać:-)
07-12-2004 12:35
~Bleddyn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ten "trik Bohuna" jest w Monastyrze, nazywa się Oburęczność. ;-)
08-12-2004 00:11
~Hierofag

Użytkownik niezarejestrowany
    Pytanko...
Ocena:
0
Dlaczego akcje, takie jak finta, riposta i wyprzedzenie zadają obrażenia ciężkie?
Według mnie rany ciężkie powinno zadawać jedynie cięcie z zamachu. Generalnie, cięcie było zwykle zdecydowanie mniej groźne od pchnięcia. Szabla zazwyczaj raniła lub okaleczała, a rapier najczęściej eliminował przeciwnika jednym pchnięciem. Dla porównania, często się zdarzało, że walczący otrzymywał kilkanaście ciosów szablą i nadal żył, choć "ze łba szły mu wióry".

Ale poza tym jest OK.

Zgadzam się z Bleddynem, żeby oprzeć akcje szermiercze na regule z broni bitewnej.
23-02-2005 03:18
Tullaris of Har Ganeth
   
Ocena:
0
poweidzmy tak:
podany przepis an szable tyczy sie tylko szabel lekkich, zdatnych do szermierki, a nie ciezkich bulatow
czytajac ksiazki o szabli w Polsce Sarmatow, odnosze odmienne wrazenie co do jej zdatnosci do fechtunku, niz inni, to bron zdatna do wielu niecnych sztuczek co maja za cel wroga polozyc
zwod do ciecia, mozna wykonac takze z zamachu, dlatego moze zadawac rne ciezka a nie lekka, jak mowicie, mozna wiec zrobic tak, ze zwod do ciecia wykonany z zamachu ma PT+2
Riposta, rana lekka moze byc tu bardziej sensowna
szabla to nei musi byc ciezki rapier agaryjski, niektore manewry sa nia trudniejsze a inne latwiejsze niz rapierem
mozna by tu zrobic jakis poszial szabel i wtedy zrobic utrudnienia, lub nawet ulatwienia do pewnych akcji
jednak uwazam ze:
-powyzsze manewry i akcje sa do zastosowania szablami lekkimi i/lub dobrze wywazonymi, ponadto trzeba miec umiejetnosc walka szabla
-a jezeli chodzi o inne szable, lub gdy nie ma sie walki szabla, to monza nia walczyc jak mieczem
21-03-2005 15:50
~jj

Użytkownik niezarejestrowany
    Mały Bezsens
Ocena:
0
Dalczego neimożna szablą parować ??
Albo przynajmniej próbować ?? trochę bezsensu
Coz tego ze szabla sie nieuratuje od paraowania topora ale zawsze mozna wyparować obrażenia i zaabsorbować cześć ;] no nie ??
16-05-2005 18:06
Tullaris of Har Ganeth
   
Ocena:
0
jj
na poczatku w zasadach
podalem co szabla parowac mozna, a co nie
moja wina jest, ze nie ulokowalem jej "wagowo"
otoz uwazam, ze winno sie ja uznac za bron zwykla (dla ciezszych szabel) lub lekka (dla szabel lzejszych, takich jak np. karabela - zreszta caly artykol z zamyslu dotyczy szabel lekkich)
tak wiec stosowac zasady co do ciezaru broni - lecz z wyjatkami podanymi na poczatku w zasadach specjalnych
23-07-2005 20:34
rincewind bpm
   
Ocena:
0
trik bohuna, przerzucenie, jest opisany w dzikich polach :)
08-10-2005 17:21
~vv3k70r

Użytkownik niezarejestrowany
    zawracanie gitary
Ocena:
0
ciekawe cuda wymysalcie, ale rapier jest bronia wyjatkowa, nie nadaje si ena wojne, koles ktry wybiera sie na front z rapierem to samobojca, szabla, anajlepiej miecz8 ktory wymaga pewnych parametrow fizycznych zeby nim walczyc) to podstawowa, sensowna bron ktora mozna uzywac...

zabicie czlowieka rapierem jest trudne i zdazalo sie bardzo zadko (albo sie trafilo w korpus, albo rany okazywaly sie niegrozne); szabla eliminuje przeciwnika ze wzgledu na polaczneie ciecia i rabania, czyli efekt szoku... miecz najczesciej miazdzy czesc tkanek i czlowiek z powodu obrazen nei wstanie (pociety nei bedzie, bo zwykle jest opancerzony);

szable mozna porownac w monastyrze do palacza i nei trzeba wym,yslac jej durnych regol, ot zwyczajnei dac jej mniejsza omijalnosc pancerza, zamienic pcheniecia na ciecia, dodac punkt przewagi wypracowywany w kazdej rundzie walki i gotowe...
01-09-2006 22:17

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.